Jönköping

På Fitness & Friends i Jönköping erbjuder vi träningspass från FortGjort.

Tid
är den största anledningen till att människor inte tränar regelbundet. FortGjort Träning är för dig som vill ha tid att träna då alla våra gruppträningsaktiviteter endast är 25 minuter långa.

Variation
är viktigt för din motivation och för att du ska få effekt av din träning. Inom FortGjort Träning finns många olika gruppträningsaktiviteter inom dans-, kondition och styrketräning.

Enkelhet
är A och O för att du ska få valuta för din träning. Alla gruppträningsaktiviteter är enkelt uppbyggda för att du ska få mycket träning på kort tid.

Glädje
gör att du vill ha mer. Med FortGjort Träning slutar du när det är som roligast.

Användarvänligt för alla.
Alla övningar och rörelser går att nivåanpassa vilket gör att varje deltagare kan arbeta efter sin individuella förmåga.

    Passar dig som

  • - har svårt att få tid till träning

  • - inte har tränat på länge

  • - vill ha rolig och effektiv träning

ZUMBA

Zumba® Fitness är en träningsform där du kommer i form enbart genom att dansa! Med lätta rörelser till glad och fartfyld musik glömmer du bort att du tränar. Vårt mål är enkelt: Vi vill göra träningen rolig och få dig att längta efter att träna! Zumba har tagit världen med storm och idag tränar 12 miljoner männsikor i över 125 länder varje vecka!

Ett Zumba-pass består av intervallträning där snabba och långsamma rytmer kombineras för att både bygga upp muskler och träna upp konditionen. Största delen av passet består av latinamerikanska danser och musik men vi har även kryddat dansstilar från hela världen!

Zumba ® Gold: Med lägre intensitet än ett Zumba® Fitness-pass, längre uppvärmning och utan hopp, fokuserar vi på balans, koordination och rörelseglädje!

Anpassat för äldre personer, personer som har problem med höfter och knän, överviktig eller nybörjare som vill komma igång med träning.

EasyLine / Core

Vi tränar styrka och uthållighet med hjälp av cirkelträning i maskinserien EasyLine. Istället för vikter består motståndet av hydrauliska cylindrar som anpassar motståndet efter hur intensivt du själv arbetar. Du behöver alltså inte göra några egna inställningar på maskinerna utan bestämmer själv motståndet.

EasyLine/Core innebär att vi mellan träningsmaskinerna lägger in övningar som stärker bålmusklerna.

EasyLine / Kondition

Vi tränar styrka och uthållighet med hjälp av cirkelträning i maskinserien EasyLine. Istället för vikter består motståndet av hydrauliska cylindrar som anpassar motståndet efter hur intensivt du själv arbetar. Du behöver alltså inte göra några egna inställningar på maskinerna utan bestämmer själv motståndet.

EasyLine/Kondition innebär att vi mellan träningsmaskinerna lägger in övningar som stärker konditionen.

ClubVirtual Spinning

ClubVirtual är ett spinningpass som körs virtuellt via en tv skärm. Det ger dig möjlighet att kunna köra ett spinningpass precis när du själv vill.
ClubVirtual passar perfekt för alla nivåer av användare. För dig som aldrig har deltagit på ett cykelpass tidigare eller för dig som vill bättra på tekniken finns exempelvis en instruktionsklass. Efter att ha sett instruktionsklassen, kan man lugnt påbörja en av de ordinarie klasserna.

ClubVirtual är skapad för att passa alla: unga och gamla, nybörjare som avancerade. Tydliga instruktioner och tydlig struktur erbjuder en träningsklass av högsta kvalitet.

Se även https://vimeo.com/157121857

HIIT Kondition

HIIT Kondition är ett högintensivt intervallpass på 30 minuter. Det är ett tufft och effektiv konditionsträningpass.

Du bör vara i god kondition, inte ha några skador eller vara gravid när du kör passet.

HIIT Styrka

HIIT Styrka är ett högintensivt intervallpass med fokus på muskelstyrka. Här använder man sig utav hantlar, viktplattor och skivstång för att träna hela kroppen.

Du bör vara i god kondition, ej ha några skador eller vara gravid när du kör passet.

BOX

BOX är ett fartfyllt pass till peppande musik.

Vi jobbar för ökad kondition och styrka och använder oss av mitsar och handskar och jobbar tillsammans två och två.
Ett utmanade pass som ger kroppen en riktig omgång.

CORE

Core betyder kärna och är en träningsform med mage och rygg i fokus. Genom att träna core får du en bra grundhållning i kroppen vilket du har nytta av i din vardag och det innebär även att du kan generera mer kraft och få ut mer av din övriga träning. Vi använder oss av redskap så som boll och vikter.

Puls Jympa

FortGjort Puls Jympa är inspirerad av traditionell gympa. Du kan förvänta dig musik som ger energi och ett upplägg som är kreativt och roligt. Med Puls Jympa ökar eller bibehåller du din kondition och du får även en högre förbränning i kroppen av de pulshöjande rörelserna.

GYMPA SENIOR

Gymnastik med lättare koreografi.

Konditionsträning, styrka samt stretch och avslappning.

Mage Rygg

En stark hållning är A och O för att kroppen ska må bra i vardagen. Det här passet stärker kroppens mittparti genom övningar för magen och ryggen. Du väljer själv om du vill göra det lättare eller tyngre alternativet på övningarna. Vi jobbar utan redskap (enbart med hjälp av kroppsvikten).

Dansa Mix

I FortGjort Dansa Mix får du röra dig och dansa loss till nya och gamla favoritlåtar. Musikens karaktär sätter prägel på dansrörelserna.

Step Styrka

Step Styrka bjuder på effektiv intervallträning för hela kroppen. Enkla och roliga steg på en steplåda varvas med styrkeövningar med fokus på ben och säte. Här får du mycket träning på kort tid.

EASYLINE

Easy Line är den perfekta snabbträningen för styrke- och metabolisk träning, kombinerat med överlägsen kvalitetsdesign och hållbarhet. Easy Line ger dig chansen till snabba resultat!

Easyline cirkelträning passar som: kom igång-träning, allsidig träning för mer styrka i hela kroppen, träning för att gå ner i vikt, vill träna men har ont om tid. Passar unga och äldre, vältränade och otränade.

Box Mix

En pulshöjande träningsstund med mycket träning för överkroppen. Enkel skuggboxning i korta kombinationer varvas med pulshöjande övningardär du bjuds på extra mycket styrka och uthållighet med din egen kropp som motstånd.

Bål & Balans

FortGjort Bål & Balans fokuserar på att förbättra stabiliteten i magen och ryggen. Här ges du fyra positiva träningseffekter: stabilitet, balans, rörlighet och styrka. Med effektiva och roliga övningar kommer du att öka din bålstyrka, träna upp din kroppskontroll och utmana din balans. Detta sker till stor del i stående position och på så sätt kommer en större del av din kropp att aktiveras genom träningspasset. Huvudsakligen arbetar du med din egen kroppsvikt men du kan välja till hantlar och gummiband i vissa övningar eller rörelser.

Skivstång

Det här är ett styrkepass där vi under en intensiv halvtimme går igenom alla kroppens muskler med hjälp av en skivstång. Alla tränar efter eget syfte och efter sin egen kapacitet.

Styrka

Enkel träning för kroppens större muskler. Du använder din egen kropp som främsta redskap och du arbetar efter din egen förmåga. Ibland tar vi även hjälp av ett gummiband och en steplåda.

Pilates

Kroppskontroll, förbättrad hållning, fokus och ett inre lugn. FortGjort Pilates är träning som utgår från kroppens mittparti och du anpassar själv rörelserna efter din egen förmåga. Övningarna i Pilates ger både styrka och rörlighet samt hjälper dig att hitta din optimala kroppshållning.

Yoga Kraft

Enkla, traditionella och något fysiskt krävande yogaövningar. Övningarna kan utföras i flera olika nivåer, både lättare och mer utmanande, vilket gör det lätt att anpassa efter din förmåga.

Fysträning

Här satsar vi på lite hårdare fysisk träning och jobbar med både styrke- och konditionsövningar. Upplägget skiljer sig mellan gångerna och kan innefatta crossfit, boxning, core och cirkelträning. Alla jobbar utifrån sin egen nivå och dagsform.

Pulsträning

FortGjort Pulsträning består av övningar och rörelser för att förbättra din kondition och syreupptagningsförmåga. Detta kommer också att medföra en ökad förbränning i din kropp. Här arbetar du i tidsbestämda intervaller och utefter egen hastighet och nivå i övningarna. Varje intervall består av enkla och effektiva övningar eller rörelser som upprepas så många gånger du hinner under ett visst antal sekunder. En träningsform med mycket puls och massor av energi!

Yoga Puls

FortGjort Yoga Puls är baserad på enkla, sköna och något pulshöjande yogarörelser. Du kommer att känna en ökad puls, värme samt en befriande känsla sprida sig i hela kroppen.

Yoga Avspänning

Rörlighet, närvaro och avslappning. FortGjort Yoga Avspänning är en lugn form av yoga och är en skön stund för både kropp och själ.

Funktionell Träning

Sträcka sig upp för att nå hyllan i skafferiet, kliva ut ur bilen, böja sig ner för att knyta skorna... Träna som du lever! Det här passet bygger upp en funktionell styrka, rörlighet och balans i din kropp som du kan utnyttja i vardagen. Vi använder oss främst av vår egen kroppsvikt under träningspasset.

MultiTräning

MultiTräning består av kondition- och styrkeövningar där du kan utmana dig själv efter din egen kapacitet. En serie av effektiva övningar eller rörelser upprepas så många gånger du hinner under ett visst antal sekunder och därefter blir det en ny serie med övningar. En träningsform med mycket endorfiner och jäklar anamma!

Dancefever: Let's Twist

Let's twist är en härlig blandning av rock 'n' roll, jive. jitterbugg ochsoul. Musiken består av fantastiska 50- och 60-talslåtar och några av låtarna har en modernare tappning. Denna dansklass är enkel, fartfylld och full av dansglädje. Fart och glädje är ledorden!

Nässjö

BODYPUMP®

BODYPUMP® är styrketräning till musik som utmanar dig och gör dig stark. Under en timme tränar du kroppens alla större muskler med en skivstång. Du väljer själv dina vikter på stången för att kunna utmana din kropp att nå de resultat du vill ha.

    Passar dig som vill

  • - Bli starkare.

  • - Förbruka energi.

  • - Lära dig funktionella övningar.

VATTENGYMPA

Ett fartfyllt, allsidigt och skonsamt träningspass på grunt vatten.

Vi tränar styrka, rörlighet och kondition, vissa delar med redskap som ökar motståndet i vattnet. Hela kroppen får jobba effektivt under 30 min intensiv träning och avslutas med 5 min stretch och avslappning.

KETTLEBELL

Kettlebellträning är ett roligt och tufft pass, med varierande inslag av allt från rörlighet, balans och styrka till kondition och explosivitet. Eftersom inslagen i träningen är så varierande blir det aldrig tråkigt, utan man får ständigt nya utamningar.

Redskapet man använder är en s.k kettlebell, en kula med handtag (där vikterna varierar). Den används till att svinga, lyfta, bära och balansera på. Även träning med den egna kroppsvikten förekommer. Allt för att få en så funktionell träning som möjligt.

Kettlebellträning passar alla. Vissa moment kan vara lite mer tekniskt krävande än andra, men om man bara ger det några gånger så sitter det. Kom och testa, ni kommer inte bli besvikna!

BODYCOMBAT®

BODYCOMBAT® är ett pass med massor av kraft och energi! Med tekniker från karate, taekwando, capoeira, boxning och muy thai, utmanar du din kondition och fysik. Musiken, rörelsekombinationerna och gruppen ger dig en väldigt kraftfull verklighetsflykt – du lever dig in i passet och blir en actionhjälte för en timme.



PASSAR FÖR DIG SOM VILL:

- Förbättra konditionen.

- Förbruka energi.

- Lära sig tekniker inom kampsport.

- Få utlopp för sitt tuffare jag.

CORE

CORE är ett intensivt och kul bålstabilitetsträning (mage och rygg) med egen kroppstyngd. CORE passar dig som vill få ut maximalt av din träning, på mycket kort tid och vi erbjuder detta som 30 eller 15-minutersklasser. Passet fokuserar på styrka och innehåller ingen egentlig konditionsträning.

Genom att träna CORE får du en bra grundhållning i kroppen. Träna CORE några gånger i veckan som ett komplement till annan träning. Detta innebär att du kan generera mer kraft och få ut mer av din övriga träning. Passar med andra ord dig som styrketränar, tränar aerobics, cykel, fotboll eller spelar golf. Vi använder oss av både matta och coreboll och även övningar med corestick.

BODYPUMP®

BODYPUMP® är styrketräning till musik som utmanar dig och gör dig stark. Under en timme tränar du kroppens alla större muskler med en skivstång. Du väljer själv dina vikter på stången för att kunna utmana din kropp att nå de resultat du vill ha.

SPINNING

SPINNING är en mycket populär träningsform på gymen runt om i landet.
Träningen sker inte på vanliga konditionscyklar, utan på Pulse Spinning-cyklar. Spinningklasserna leds av en instruktör som till taktfast musik guidar dig genom hela passet. Under de olika passen alterneras träningen och du får anvisningar om att öka eller minska motståndet på cykeln.
Du växlar mellan sittande och stående och du kommer att göra allt från att sprinta på "raksträckor" till att trampa långsamt i sega "uppförsbackar". Däremot skall du inte räkna med att ta igen dig i några "nerförsbackar", du sitter aldrig inaktiv utan pedalerna ska röra sig hela tiden!

VATTENGYMPA SENIOR

VATTENGYMPA SENIOR är ett fartfyllt, allsidigt och skonsamt träningspass på grunt vatten för dig som fyllt 60 år. Vi tränar styrka, rörlighet och kondition, vissa delar med redskap som ökar motståndet i vattnet. Hela kroppen får jobba effektivt under 30 min intensiv träning och avslutas med 5 min stretch och avslappning.

GYMPA SENIOR

Gymnastik med lättare koreografi.

Konditionsträning, styrka samt stretch och avslappning.

GUMMIBAND / STYRKA

Ett utmanande och effektivt styrkepass med gummiband och egna kroppsvikten som motstånd. Isolerade övningar som fokuserar på specifika muskler, blandas med integrerade övningar där flera muskler tränas samtidigt. Fokus ligger på axlar, men även armar, rumpa och core får sig en omgång.

KONDITION 45

Välkommen till ett pulshöjande konditionspass! Med hjälp av intervallträning tränar vi kondition under 30 minuter – svettgaranti!

SKIVSTÅNG

Det här är ett styrkepass där vi under en intensiv halvtimme går igenom alla kroppens muskler med hjälp av en skivstång. Alla tränar efter eget syfte och efter sin egen kapacitet.

CIRKELTABATA

Tabata innebär att vi kör intervallträning som är både styrke- och konditionsinriktad. Intervallerna är 20 sekunder långa, med 10 sekunders vila, och dessa upprepas 8 gånger.

Om man vill får man även använda olika redskap och vikter. Hela kroppen kommer att tränas, pulsen som musklerna!

TABATA KONDITION 30

I det här passet kör vi intervallträning som är konditionsinriktad. Intervallerna är 20 sekunder långa, med 10 sekunders vila, och dessa upprepas 8 gånger innan man byter övning. Hela kroppen kommer att tränas!