Jönköping

På Fitness & Friends i Jönköping erbjuder vi träningspass från FortGjort.

Tid
är den största anledningen till att människor inte tränar regelbundet. FortGjort Träning är för dig som vill ha tid att träna då alla våra gruppträningsaktiviteter endast är 25 minuter långa.

Variation
är viktigt för din motivation och för att du ska få effekt av din träning. Inom FortGjort Träning finns många olika gruppträningsaktiviteter inom dans-, kondition och styrketräning.

Enkelhet
är A och O för att du ska få valuta för din träning. Alla gruppträningsaktiviteter är enkelt uppbyggda för att du ska få mycket träning på kort tid.

Glädje
gör att du vill ha mer. Med FortGjort Träning slutar du när det är som roligast.

Användarvänligt för alla.
Alla övningar och rörelser går att nivåanpassa vilket gör att varje deltagare kan arbeta efter sin individuella förmåga.

    Passar dig som

  • - har svårt att få tid till träning

  • - inte har tränat på länge

  • - vill ha rolig och effektiv träning

ZUMBA

Zumba® Fitness är en träningsform där du kommer i form enbart genom att dansa! Med lätta rörelser till glad och fartfyld musik glömmer du bort att du tränar. Vårt mål är enkelt: Vi vill göra träningen rolig och få dig att längta efter att träna! Zumba har tagit världen med storm och idag tränar 12 miljoner männsikor i över 125 länder varje vecka!

Ett Zumba-pass består av intervallträning där snabba och långsamma rytmer kombineras för att både bygga upp muskler och träna upp konditionen. Största delen av passet består av latinamerikanska danser och musik men vi har även kryddat dansstilar från hela världen!

Zumba ® Gold: Med lägre intensitet än ett Zumba® Fitness-pass, längre uppvärmning och utan hopp, fokuserar vi på balans, koordination och rörelseglädje!

Anpassat för äldre personer, personer som har problem med höfter och knän, överviktig eller nybörjare som vill komma igång med träning.

EasyLine

Easy Line är den perfekta snabbträningen för styrke- och metabolisk träning, kombinerat med överlägsen kvalitetsdesign och hållbarhet. Easy Line ger dig chansen till snabba resultat!

Easyline cirkelträning passar som: kom igång-träning, allsidig träning för mer styrka i hela kroppen, träning för att gå ner i vikt, vill träna men har ont om tid. Passar unga och äldre, vältränade och otränade.

ClubVirtual Spinning

ClubVirtual är ett spinningpass som körs virtuellt via en tv skärm. Det ger dig möjlighet att kunna köra ett spinningpass precis när du själv vill.
ClubVirtual passar perfekt för alla nivåer av användare. För dig som aldrig har deltagit på ett cykelpass tidigare eller för dig som vill bättra på tekniken finns exempelvis en instruktionsklass. Efter att ha sett instruktionsklassen, kan man lugnt påbörja en av de ordinarie klasserna.

ClubVirtual är skapad för att passa alla: unga och gamla, nybörjare som avancerade. Tydliga instruktioner och tydlig struktur erbjuder en träningsklass av högsta kvalitet.

Se även https://vimeo.com/157121857

Dansa Zamba

En träningsstund fylld av glädje och energi! I FortGjort Dansa Zamba förflyttar du dig till varmare breddgrader och släpper loss höfterna till latinamerikanska rytmer.
Det är enkla steg och passet är 25 minuter långt. Detta är träningsglädje på högsta nivå!

BOX HIT

I det här roliga Boxpasset jobbar vi i korta intensiva intervaller. Vi börjar med 5 min uppvärmning med genomgång av slag för säker träning.
Följs av 15 min högintensiv träning och avslutar med 5 minuter nedvarvning. I passet jobbar vi både med sparkar, slag och konditionsövningar.

Dancefever " Back to the 80´s "

"Back to the 80's" tar oss precis som namnet beskriver tillbaka till det glada 80-talet.
Här får du ha kul och dansa loss till några riktigt klassiska låtar av bland annat Wham och Whitney Houston.

Yoga Kraft

Enkla, traditionella och något fysiskt krävande yogaövningar.
Övningarna kan utföras i flera olika nivåer, både lättare och mer utmanande, vilket gör det lätt att anpassa efter din förmåga.

BOX

BOX är ett fartfyllt pass till peppande musik.

Vi jobbar för ökad kondition och styrka och använder oss av mitsar och handskar och jobbar tillsammans två och två.
Ett utmanade pass som ger kroppen en riktig omgång.

CORE

Core betyder kärna och är en träningsform med mage och rygg i fokus. Genom att träna core får du en bra grundhållning i kroppen vilket du har nytta av i din vardag och det innebär även att du kan generera mer kraft och få ut mer av din övriga träning. Vi använder oss av redskap så som boll och vikter.

Rörlighetsträning

Behöver du bli och förbli mer smidig, testa vår storfavorit rörlighetsträning. Var och varannan person är stel och har ont på vissa partier i kroppen pga för mycket stillasittande och enformiga rörelser. Rörlighetsträning bygger på att vi varvar dynamiska /funktionella rörelseserier, där fokus ligger på naturlig rörelse i kroppen, med traditionella stretchövningar. Rörlighetsträning är tacksamt att utöva, man uppnår resultat snabbt.

Tabata

Tabataintervaller är ett träningspass som går ut på att köra korta intensiva intervaller på 20 sekunder som följs av 10 sekunders vila. Intervallerna upprepas åtta gånger. Det gör att varje set är omkring fyra minuter.
Sedan upprepas detta 4 gånger under passet. Du jobbar kort och effektiv efter din egna förmåga och vi blandar styrkeövningar med konditionsövningar.

Puls Jympa

FortGjort Puls Jympa är inspirerad av traditionell gympa. Du kan förvänta dig musik som ger energi och ett upplägg som är kreativt och roligt. Med Puls Jympa ökar eller bibehåller du din kondition och du får även en högre förbränning i kroppen av de pulshöjande rörelserna.

GYMPA SENIOR

Gymnastik med lättare koreografi.

Konditionsträning, styrka samt stretch och avslappning.

Mage Rygg

En stark hållning är A och O för att kroppen ska må bra i vardagen. Det här passet stärker kroppens mittparti genom övningar för magen och ryggen. Du väljer själv om du vill göra det lättare eller tyngre alternativet på övningarna. Vi jobbar utan redskap (enbart med hjälp av kroppsvikten).

Dansa Afro

GLÄDJE - Dans och Rytm
Här får du njuta av stora härliga rörelser som är inspirerade av afrikansk dans.
Afrikanska rytmer och en enorm rörelseglädje symboliserar FortGjort Dansa Afro.

Step Styrka

Step Styrka bjuder på effektiv intervallträning för hela kroppen. Enkla och roliga steg på en steplåda varvas med styrkeövningar med fokus på ben och säte. Här får du mycket träning på kort tid.

Box Mix

En pulshöjande träningsstund med mycket träning för överkroppen. Enkel skuggboxning i korta kombinationer varvas med pulshöjande övningardär du bjuds på extra mycket styrka och uthållighet med din egen kropp som motstånd.

Skivstång

Det här är ett styrkepass där vi under en intensiv halvtimme går igenom alla kroppens muskler med hjälp av en skivstång. Alla tränar efter eget syfte och efter sin egen kapacitet.

Styrka

Enkel träning för kroppens större muskler. Du använder din egen kropp som främsta redskap och du arbetar efter din egen förmåga. Ibland tar vi även hjälp av ett gummiband och en steplåda.

Pilates

Kroppskontroll, förbättrad hållning, fokus och ett inre lugn. FortGjort Pilates är träning som utgår från kroppens mittparti och du anpassar själv rörelserna efter din egen förmåga. Övningarna i Pilates ger både styrka och rörlighet samt hjälper dig att hitta din optimala kroppshållning.

Yoga Kraft

Enkla, traditionella och något fysiskt krävande yogaövningar. Övningarna kan utföras i flera olika nivåer, både lättare och mer utmanande, vilket gör det lätt att anpassa efter din förmåga.

Pulsträning

FortGjort Pulsträning består av övningar och rörelser för att förbättra din kondition och syreupptagningsförmåga. Detta kommer också att medföra en ökad förbränning i din kropp. Här arbetar du i tidsbestämda intervaller och utefter egen hastighet och nivå i övningarna. Varje intervall består av enkla och effektiva övningar eller rörelser som upprepas så många gånger du hinner under ett visst antal sekunder. En träningsform med mycket puls och massor av energi!

Yoga Avspänning

Rörlighet, närvaro och avslappning. FortGjort Yoga Avspänning är en lugn form av yoga och är en skön stund för både kropp och själ.

Funktionell Träning

Sträcka sig upp för att nå hyllan i skafferiet, kliva ut ur bilen, böja sig ner för att knyta skorna... Träna som du lever! Det här passet bygger upp en funktionell styrka, rörlighet och balans i din kropp som du kan utnyttja i vardagen. Vi använder oss främst av vår egen kroppsvikt under träningspasset.

MultiTräning

MultiTräning består av kondition- och styrkeövningar där du kan utmana dig själv efter din egen kapacitet. En serie av effektiva övningar eller rörelser upprepas så många gånger du hinner under ett visst antal sekunder och därefter blir det en ny serie med övningar. En träningsform med mycket endorfiner och jäklar anamma!

H.I.T Puls / Styrka

H.I.T står för Högintensiv Träning och är ett intervallbaserat pass som utmanar din teknik, styrka, kondition och rörlighet.
Med hjälp av olika redskap ökar vi belastningen och på så sätt utmanar vår totala maxprestation.
Vi rekommenderar att du kommer uppvärmd till passet.

Nässjö

SKIVSTÅNG

Träning med skivstång är både roligt och ger mycket bra uthållighetsträning. Under passet utför du traditionella skivstångsövningar till peppande musik. Du tränar efter egen förmåga och väljer själv hur mycket vikt du vill ha på din skivstång. Hela kroppen får en tidseffektiv genomkörare.

    Passar dig som vill

  • - Bli starkare.

  • - Förbruka energi.

VATTENGYMPA

Ett fartfyllt, allsidigt och skonsamt träningspass på grunt vatten.

Vi tränar styrka, rörlighet och kondition, vissa delar med redskap som ökar motståndet i vattnet. Hela kroppen får jobba effektivt under 30 min intensiv träning och avslutas med 5 min stretch och avslappning.

PULSTRÄNING

Träning när det är som bäst, enkelt men galet effektiv konditionsträning helt på dina villkor.
Här går det utmärkt att anpassa utförandet i övningarna efter dagsform och är du på humör kan du bli rejält trött. Korta intervaller varvas med lite längre intervaller, en uppskattad klass!

STEP STYRKA

Här får du mycket träning på kort tid.
Step Styrka bjuder på effektiv intervallträning som ger både styrka och kondition. Enkla och roliga steg på en steplåda varvas med styrkeövningar med fokus på ben och säte. Längtar du efter starkare ben, rumpa och bättre flås, här har du din grej.

YOGA Rörelse

FortGjort Yoga Rörelse är baserad på enkla, sköna och något pulshöjande yogarörelser.
Du kommer att känna en ökad puls, värme samt en befriande känsla sprida sig i hela kroppen.

MAGE RYGG

Vem har inte användning och nytta av en stark mage och rygg? En stark hållning är A och O för att kroppen ska må bra i vardagen. Stärker mittpartiet på kroppen genom övningar för magen och ryggen och du väljer själv om du vill göra det lättare eller tyngre alternativet på övningarna - utgå alltid efter din förmåga och dagsform.

INTERVALLTRÄNING

SPINNING

SPINNING är en mycket populär träningsform på gymen runt om i landet.
Träningen sker inte på vanliga konditionscyklar, utan på Pulse Spinning-cyklar. Spinningklasserna leds av en instruktör som till taktfast musik guidar dig genom hela passet. Under de olika passen alterneras träningen och du får anvisningar om att öka eller minska motståndet på cykeln.
Du växlar mellan sittande och stående och du kommer att göra allt från att sprinta på "raksträckor" till att trampa långsamt i sega "uppförsbackar". Däremot skall du inte räkna med att ta igen dig i några "nerförsbackar", du sitter aldrig inaktiv utan pedalerna ska röra sig hela tiden!

VATTENGYMPA SENIOR

VATTENGYMPA SENIOR är ett fartfyllt, allsidigt och skonsamt träningspass på grunt vatten för dig som fyllt 60 år. Vi tränar styrka, rörlighet och kondition, vissa delar med redskap som ökar motståndet i vattnet. Hela kroppen får jobba effektivt under 30 min intensiv träning och avslutas med 5 min stretch och avslappning.

Dansa Zamba

En träningsstund fylld av glädje och energi! I FortGjort Dansa Zamba förflyttar du dig till varmare breddgrader och släpper loss höfterna till latinamerikanska rytmer.
Det är enkla steg och passet är 25 minuter långt. Detta är träningsglädje på högsta nivå!

GYMPA SENIOR

Gymnastik med lättare koreografi.

Konditionsträning, styrka samt stretch och avslappning.

STYRKA

Söker du enkel och effektiv muskelträning för kroppens större muskler, svaret heter FortGjort Styrka. Du använder din egen kropp som främsta redskap, vissa övningar kan utföras med gummiband och hantlar. Övningarna upprepas många gånger vilket ger bra flås ( det tar vi inget extra för ). Du kommer att känna dig härligt stark i hela kroppen efter passet!

PULSJYMPA

FortGjort PulsJympa är ett fantastiskt roligt och svettigt sätt att öka eller bibehålla kondition på.
Dessutom får du högre förbränning i kroppen av de pulshöjande rörelserna och övningarna. PulsJympa har en släng av enkla aerobic-övningar och är lika enkelt som traditionell gympa med kreativ touch. Gillar du träning med mycket fart så har du hittat rätt.

RÖRLIGHETSTRÄNING

Rörlighetsträning bygger på att vi varvar dynamiska/ funktionella rörelseserier, där fokus ligger på naturlig rörelse i kroppen, med traditionella stretchövningar. FortGjort Rörlighet är din bästa vän om du behöver öka eller bibehålla din rörlighet eller smidighet!

YOGA KRAFT

FortGjort Yoga Kraft bygger på traditionella och något mer fysiskt krävande Yoga övningar. Vi arbetar i olika positioner och stannar i varje position för att utmana kroppen. Alla övningar sker i lugnt tempo och vi strävar efter att skapa en avkopplande känsla. Alla som vill Yoga, kan Yoga!

PILATES

Kroppskontroll, förbättrad hållning, fokus och ett inre lugn.
FortGjort Pilates är träning som utgår ifrån kroppens mittparti och du anpassar själv rörelserna efter din egen förmåga. Övningarna ger både styrka och rörlighet samt hjälper dig att hitta din optimala hållning.

DANSA MIX

FortGjort Dansa Mix är för dig som gillar att röra dig och dansa loss till de bästa danslåtarna. Här varvas nya med gamla låtar, en skön mix av favoriter. Musiken är i centrum och dess karaktär sätter prägel på dansrörelserna.
Det är högt i takt och härlig stämning på golvet!

DANSA AFRO

I Dansa Afro får du njuta av stora härliga rörelser som är inspirerade av afrikansk dans och musik, i modern tappning.
Massor av träning och enorm rörelseglädje symboliserar Dansa Afro. Här finns inget rätt eller fel - blunda och njut!